TEA

Necessitats Específiques de Suport Educatiu (NESE)


Derivades de trastorns de l'espectre autista (TEA)

En aquest apartat us volem oferir informació d’utilitat per tal d’ajudar a gestionar millor aquests dies de confinament obligatori.

És possible fer passejades “terapèutiques” només en situacions excepcionals i sempre que ni el nen/a ni l’acompanyant tinguin cap tipus de símptoma respiratori (tos seca, febre, dificultat per respirar) ni cap malaltia de base (malalties respiratòries, cardiovasculars, immunosupressió, ...).
Haurem de portar el certificat de discapacitat i un justificant / prescripció del professional de referència on ho autoritzi (a més del DNI del Menor i de l’acompanyant).

 

COM POT RESPONDRE EL MEU FILL O FILLA AMB TEA AL CONFINAMENT A CASA?

Hi haurà persones amb TEA que se senten segures, tranquil·les i protegides pel seu nucli familiar , tot i així es recomana fer rutines conjuntes i compartir interessos.


És possible trobar-nos persones amb ansietat perquè reben un volum important d’informació per tant caldrà fer un ús adequat de la informació relacionada amb el SARS-CoV-2 , donar-los explicacions senzilles sobre el que passa i tant com sigui possible donar-los dades positives. i el motiu de l’aïllament per evitar l'estrès d’aquests infants i joves.


És possible que aparegui l’estat nerviós o l’angoixa pel context del SARS-CoV-2, en aquests moments ens pot funcionar fer servir contes o històries senzilles que expliquin que està passant (mirar els recursos al final d’aquest article),Segurament estan confosos, per la qual cosa és important transmetre’ls tranquil·litat, explicar-los què succeeix de manera senzilla i ajudar-los a expressar-se.


Davant d’ això és convenient proposar-los altres opcions i canviar el focus d’atenció, per exemple, pintar, parlar dels seus interessos, mirar un llibre o fer rutines quotidianes agradables.


En alguns casos poden aparèixer un augment de conductes repetitives perquè la persona s’avorreix o per necessitat d’autoregular-se.


Augment de conductes disruptives o problemes de conducta, en no entendre perquè no poden sortir de casa o fer les activitats que habitualment fan.


Augment de la irritabilitat o l’angoixa, o el que es coneix com a desregulació emocional.

En aquest sentit, la tècnica del grounding pot ser molt útil per treure-ls de l’estat d’angoixa.
Es tracta de demanar al nen/a aquestes preguntes:

  • 5 coses que pots veure!
  • 4 coses que pots sentir/escoltar!
  • 3 coses que pots tocar!
  • 2 coses que pots ensumar!
  • 1 cosa que t’agradi sobre tu

 


COM PODEM FER FRONT A LES POSSIBLES ALTERACIONS GENERADES PEL CONFINAMENT?

Evitar la descompensació de la seva conducta. Els pot ajudar seguir aquestes pautes:

  • Seguir una mateixa estructura i horari
  • Activitats variades.
  • Mantenir l’horari habitual a ser possible.

Realitzar moviment. Fer circuits per la llar, Fer jocs de pistes per anar d’una habitació a l’altra a la recerca d’objectes, etc. Fer ús de les “ passejades terapèutiques “ amb unes finalitats concretes com per exemple sortir de casa per mirar aparadors de sabates, comptar bancs, papereres, etc.
S’ha de donar prioritat a un confinament “gestionable”. Podem ser més flexibles pel que fa a les tasques acadèmiques, el temps invertit en conductes repetitives o en l’ús de pantalles i altres dispositius digitals.quan i durant quant temps poden accedir als dispositius digitals al seu abast.

 


RECURSOS

Material imprimible: trobareu moltes fitxes de treball per poder descarregar i treballar a casa.

  • Recerques de les millors apps:
    Una dels més conegudes i amb més història és Boardmaker: una llibreria de símbols –actualment compta amb més de 4.500 dibuixos– classificats per camps que permet, entre altres coses, dissenyar taulers de comunicació, calendaris o rutines. El programa funciona amb un set de símbols SPC (Sistema pictogràfic de comunicació) que l’usuari pot utilitzar amb plantilles preestablertes o bé pot programar-les ell mateix. A cada pàgina se li assignen diferents dibuixos que representen diferents idees, accions o objectes.
  • DictaPicto és una app pensada per l’ús quotidià. El seu objectiu, com bé apunten els mateixos creadors, BJ-Adaptacions i Doble Equipo, és millorar l’accés a la informació i facilitar la comprensió de l’entorn
  • e-Mintza (en basc: parla electrònica) és un programa gratuït de comunicació basada en pictogrames i sons associats. El tauler es pot personalitzar per ajustar la llengua, els textos, imatges, vídeos o sons i pot ser utilitzat en pantalles tàctils o mitjançant el ratolí. D’aquest programa cal destacar-ne la possibilitat d’incloure fotografies o vídeos personals en comptes de pictogrames o lletres, així com l’eina d’agenda: planificador seqüenciat de fins a sis activitats per dia o espai temporal.
  • Doctor Tea és una web creada per la Fundació Orange i l’Hospital General Universitari Gregorio A través de vinyetes, vídeos i animacions, l’usuari pot recórrer els diferents espais de l’hospital, així com conèixer els professionals que els atendran, els procediments mèdics i els instruments més comunament utilitzats a les consultes. El web també compta amb un apartat de jocs basats principalment en imatges: seqüències, puzzles, memory, etc; amb el qual es fa més amè i divertit aquest acostament.
  • iSecuencias és una aplicació ideada i creada per la Fundació Planeta Imaginario (un centre clínic i d’investigació que ofereix programes d’intervenció primerenca a infants amb TEA). En aquest projecte també hi ha participat Francesc Sistach (director general a Espanya i Llatinoamèrica de Specialisterne, empresa social que proporciona formació i ocupació en el sector de les TI a persones amb autisme i Asperger). iSecuencias afavoreix la millora i al desenvolupament de les habilitats socials i al reconeixement de les emocions.