Dol

DOL

Davant la situació actual de pandèmia ens podem trobar en situacions de pèrdues de persones significatives de forma inesperada i sobtada. El fet d’estar confinats comporta que no puguem fer un comiat presencial de l’ésser estimat; i això pot incrementar la por i l’angoixa que afegiran dificultats a l’inici i elaboració d’aquest procés. Cal afegir que ens trobem davant d’una situació on no podem fer una cerimònia “normal” que pugui garantir un procés de dol saludable. Malauradament, és una qüestió inevitable i hem de buscar alternatives que permetin elaborar-lo de la millor forma possible.

És per aquest motiu que volem exposar-vos una sèrie d’orientacions per fer front aquesta difícil situació:
A nivell general, la mort és un tema tabú en la nostra societat. Aquest fet dificulta la comunicació de la defunció d’un ésser estimat als nostres fills i filles perquè pensem que d’aquesta manera els evitarem patiment. Però la mort és una experiència més de la vida i parlar-ne ajuda els infants a entendre-la i expressar les emocions que comporta, facilitant-ne el procés.

També és important, tenir en compte que el concepte de mort és diferent en funció de l’edat de l’infant i per això cal donar un espai per poder parlar-ne de manera natural amb l’objectiu que els nens i les nenes no es facin idees i conceptes equivocats.

Amb tot això, us recomanem, que com a famílies tingueu en compte els següents aspectes:

  • informar els nostres infants i adolescents de la pèrdua que s’ha viscut.
  • acompanyar els nostres fills/es en aquest procés emocional i de dol.
  • oferir un espai per parlar amb ells
  • deixar que els infants i adolescents expressin les seves emocions.
  • respectar la forma com expressen els nostres fills/es el malestar que els provoca la pèrdua d’un ésser estimat.

Com hem dit abans, el concepte de mort va evolucionant al llarg dels anys. A continuació us proposem una sèrie de recomanacions en funció de les edats:

 

ABANS DELS DOS ANYS

Els nens encara no comprenen el concepte de mort però sí que són capaços de percebre l’absència de la persona i els canvis que es produeixen al seu entorn. Per tant, és important:

  • Mantenir al màxim les rutines.
  • Explicar que no es quedaran sols ni sense cuidadors (en el cas que la defunció sigui un dels cuidadors principals)
  • Utilitzar un llenguatge adequat a l’edat.
  • Utilitzar contes, jocs… per fer més comprensible (link amb contes)
  • És important que siguin les figures de referència qui expliquin la situació i, si més no que hi siguin presents.

 

DELS 3 ALS 6 ANYS

En aquesta edat estan en la fase evolutiva preoperacional i això comporta una comprensió limitada sobre la mort. Aquesta etapa el concepte de mort es caracteritza:

  • Reversible: qui mor pot tornar
  • No universal: a la meva família no ens passarà.
  • Pensament màgic: jo sóc responsable d’aquesta mort.
  • Per tant, davant d’una situació de pèrdua, cal tenir en compte:
  • Utilitzar un llenguatge concret i clar.
  • Expressar els nostres sentiments mentre expliquem la situació (és normal plorar).
  • Estar al seu costat i acompanyar-lo, sigui quina sigui la seva resposta.
  • Utilitzar contes, pel.lícules, històries adequades a la seva edat
  • Un cop acabat el confinament i, si es creu pertinent, realitzar el ritual pertinent. A partir de 5 anys en poden participar, sempre i quan hi hagi una anticipació del que passarà).
  • Realitzar actes simbòlics de comiat: dibuixos, cançons…
  • Tranquil.litzar-los i donar-los seguretat.

 

DELS 6 ALS 12 ANYS


Aquesta és l’etapa de pensament concret i els nens/es tenen major capacitat per entendre el concepte de mort i el que comporta (irreversibilitat, universalitat i causalitat). En aquesta etapa poden fer moltes preguntes i aparèixer més pors. En aquest context és recomanable:

  • Resoldre dubtes i preguntes amb claredat per evitar aquestes pors.
  • Oferir espais per expressar emocions i fer preguntes.
  • Poder parlar obertament de la persona morta, mirar fotografies, recordar anècdotes...
  • Tenint en compte la situació que estem vivint, és important que es puguin acomiadar del difunt/a través d’una carta o un dibuix.

 

ADOLESCÈNCIA


En aquesta etapa ja s’ha desenvolupat la capacitat de pensament abstracte i això permet comprendre la mort d’una forma molt semblant a les persones adultes. De totes maneres, en aquesta etapa on hi ha un explosió hormonal, la vivència emocional d’aquest fet pot ser molt diferent de la nostra. En aquesta etapa és important:

  • Explicar la pèrdua.
  • Si ells estan d’acord, implicar-los en els ritual de comiat.
  • Permetre que expressin les seves emocions lliurement i sense jutjar-les.
  • Escoltar-los i respectar les seves opinions.
  • Respectar el seu espai, fent-los saber que estem disponibles pel que necessitin.
  • Explicar com hem elaborat altres situacions de dol anteriors.

 

RECURSOS

A continuació teniu un seguit de contes i novel·les que us poden ajudar.

CONTES

 NOVEL·LES

  • El nen de l’ombra. Beatrice Masini
  • Coi de Quico. Jaume Cela
  • Abans de néixer. Després de morir. Jaume Cela
  • No se como ha podido pasar. Lourdes Campuzano

CONVERSES

 PEL·LÍCULES

  • Pofessor Lazhard
  • Up
  • Mi Chica